Sunday, April 5, 2020


Sahabat-sahabat, ingat hadits Rasulullah SAW yang menyatakan bagaimana setiap titik air hujan yang jatuh ke bumi dibawa oleh satu malaikat? Dunia ini SELURUHNYA berada dalam kendali Allah Sang Penguasa seluruh alam.

Adakah satu hal pun di dunia ini yang diluar kendalinya?

Tauhid kita mengatakan tidak ada.

Virus sekalipun patuh hanya mengerjakan perintah-Nya.

Seperti setiap titik hujan diperintahkan jatuh ke koordinat tertentu di bumi. Sang virus pun patuh hanya menimbulkan penyakit kepada mereka yang Allah kehendaki. Bukan berarti tidak perlu berikhtiar. Ikhtiar adalah salah satu adab dalam penjagaan diri. Tapi takut berlebihan pun tidak pada tempatnya.

Kalaupun seseorang Allah izinkan terkena virus, bahkan sampai itu yang mengantarkan ia pada ajalnya pun. Berarti memang sesuatu yang telah ditetapkan di Lauh Mahfuz. Jika ia bersabar menerima ujian ini maka rahmat-Nya akan dijelang.

Kita tengah menjelang sebuah perubahan besar di dunia ini. Kehidupan yang Allah jungkir balikkan melalui kehadiran makhluk-Nya yang kasat mata. Semata-mata untuk mengingatkan kita, yang betul-betul mencari-Nya untuk menghadapkan wajah hati kita sepenuhnya kepada Allah Ta’ala. Bukan setengah-setengah. Apalagi berpaling sama sekali. Semoga Allah menyelamatkan kita semua. Aamiin.


No comments:

Post a Comment